fbpx

Written by 12:59 pm Self-Driving Car • One Comment

Uber – Pierwszy wypadek śmiertelny samochodu autonomicznego

NTSB przeprowadza badania po wypadku. Reuters

Tempe, Arizona, 18 marca, niedzielna noc, Rafael Vasquez prowadzi samochód autonomiczny Ubera. Kierowca bezpieczeństwa nadzoruje autonomiczną jazdę i w przypadku zagrożenia przejmuje kontrolę nad pojazdem. Tak miało być i tym razem, niestety operator nie zdążył zareagować na 49 letnią Elaine Herzberg, która prowadząc rower wtargnęła na jezdnię. Była godzina 22, w samochodzie nie było pasażerów.

Mapa sytuacyjna wypadku Ubera

Mapa sytuacyjna wypadku Ubera

Samochód Ubera, Volvo XC90 uderzył w Elaine z prędkością ponad około 65 km/h. Kobieta zmarła w wyniku obrażeń. Samochód jest wyposażony w kamery, radar i lidar. W obrazie z kamery widać niewiele z uwagi na późną porę, natomiast pomiar laserowy powinien wykazać przeszkodę na drodze z odległości ponad 100 metrów.

NTSB przeprowadza badania po wypadku. Reuters

NTSB przeprowadza badania po wypadku. Reuters

Po wypadku samochód został zabrany przez krajową radę bezpieczeństwa transportu – National Transportation Safety Board (NTSB). Rada spotkała się z przedstawicielami Ubera oraz policją oraz wykonała badania samochodu oraz miejsca wypadku. Sprawdzono materiał filmowy z przedniej kamery oraz kamery obserwującej wnętrze samochodu. Policja w Tempe udostępniła filmy gdzie możemy zobaczyć, że kierowca nie patrzył na drogę na kilka sekund przed wypadkiem. Gdy podniósł wzrok było już za późno.

Poniżej wideo udostępnione przez policję, filmy kończy się w momencie uderzenia, ale i tak ostrzegam osoby o słabych nerwach.

Uber tymczasowo zawiesił testy całej floty samochodów we wszystkich miastach w oczekiwaniu na wyniki śledztwa. Gubernator Arizony chce zakazać Uberowi testów na terenie Arizony. Poniżej zamieszczam list gubernatora do szefa Ubera.

List Gubernatora Arizony do szefa Ubera

List Gubernatora Arizony do szefa Ubera

Pojawiła się interesująca analiza ile czasu spędził kierowca nie patrząc drogę. Odrywał on wzrok od drogi na kilka sekund. Analiza została opublikowana przez Lexa Fridmana z MIT, który prowadzi obecnie zajęcia z zastosowania sieci neuronowych w samochodach autonomicznych.

 

Close